Gäster hos Nominatorn

Av alla märkliga platser vi besökt både i och utanför Altor så kändes faktiskt Nominatorns boning bland de mer normala. Men jag tar det från början. Vi befann oss plötsligt på ett bord, kläderna var genomblöta av ett mycket tungt rödvin så att vi knappt kunde röra oss. Men vi lyckades ta oss ur kläderna och vrida ur det värsta och såg snart att vi befann oss i ett trivsamt inrett arbetsrum. Även om det av storleken att döma var inrett för någon som är mer en dubbelt så stor som oss människor.

På bordet låg Bythos, en blandning av modell och karta på ett stort pergament som rullats ut. Vi förstod att detta faktiskt var Bythos och vi när vi lämnade randen och hamnade där vi nu var växt något enormt i storlek. I luften flög små stavdemoner, inte större än knott.

Vi fann ett pergament som var skrivet på det höga språket och verkade vara en ansökan om att upphäva en exil. Att läsa det påverkade mitt sinne på ett obehagligt sett så jag slutade läsa.

Valentino hittade vad som verkade vara Nominatorns skaparpenna, det han ritade med den fick liv. Han hittade också lera med vilken han skapade en figur som fick liv när han skulpterade den med pennan. Figuren gav han namnet Urdifluff och han var en läraktig krabat. Jag gav honom Adamels klo som var mer lagom åt honom i storlek.

I arbetsrummet låg också kristalltjurens huvud, och då och då materialiserades Naschasch och varje gång såg han allt argare ut.

Vi promenerade vidare ut i slottet som tycktes till stora delar förfallet. Vi fann en smedja där en svävande hammare gjorde vapen som också de svävade och angrep oss, trodde vi men de sparrade bara mot oss. Vi hittade ett rum med en målning av kristalltjuren, och när jag lyssnade i snäckan kom ljudet därifrån.

Från ett annat rum hördes musik och där inne dirigerade Nominatorn själv en orkester av uttröttade grodfolk. Detta avbröts ibland av att Naschasch anföll Nominatorn, dräptes och försvann.  På baksidan av det pergament som utgjorde Bythos fann vi Naschasch namn skrivet i Mesikatrunor. Med verktyg vi fann i arbetsrummet raderade vi ut namnet. Naschasch förtvinade och dog, denna gång permanent. Kristaltjurens huvud försvann och istället hörde vi ett kraftigt dunkande från väggen där han var avbildad.

Det var också nu Nominatorn upptäckte oss. Han såg ut som en människa men 6 meter lång och jag gissar att han är någon form av gud. Lyckligtvis såg han oss inte som inkräktare utan som gäster, visade oss glatt runt i palatset och bjöd oss på den ena läckerheten efter den andra som han tycktes skapa ur tomma intet. Dunkandet tycktes inte bekymra honom heller.

Vad som fick oss att bli lite oroliga över vad han egentligen menade med ordet ”gäst” var att han hävdade de tröttkörda och hunsade grodmusikanterna var gäster, och att han var väldigt angelägen om att vi skrev in oss i gästboken, vilket vi förhalade. Vi hittade gästboken och där hittade vi avtryck från grodor och tre andra mycket märkliga namn, som Urdifluff tydligen kunde läsa. Vi strök alla namnen ur gästboken och grodorna flydde hals över huvud. Vi hittade tre krabater instängda i glas. Deras utseende var svårt att beskriva men de var intelligenta, men från en annan värld än Altor. Med pennan kunde vi befria dem och de tackade för hjälpen och gav sig av. Det visade sig också att slottet låg mitt i de grå hallarna.

Efter detta bröt sig Kristalltjuren ut! Han var mycket vred på Nominatorn som såg ut som en skamsen pojke. En mycket lång utskällning som Urdifluff översatte slutade med att Kristalltjuren beordrade Nomnatorn att ge oss en present började sedan gå ut i hallarna. Efter lite dividerande beslöts att Eredrim skulle få en prima yxa, Nominatorn smidde snabbt en yxa och vi gav oss ut efter Kristalltjuren. Vi vandrade jättelänge utan uppehåll till vi möttes av demonen Ebaring, som även denna gång ville dräpa oss. Efter ett ändlöst traskande genom grå hallar kändes faktiskt en strid med multiversums fulaste varelse som en välkommen omväxling.

Världsätaren, som han kallar sig, gick till attack med frenesi. Eredrim fick in finfina hugg mot hans fötter med den nya yxan, Giovanni gick loss med sitt svärd och Valentino for sin vana trogen runt som en vettvilling med sina hoppattacker med Sturmendrang. Ebaring hög och slog och skjöt taggar emot oss. Mitt alldagliga Lasemosiska bredsvärd förmådde inte såra demonen men jag ville ändå försöka tillföra något, så jag klättrade upp på Ebarings huvud i hopp om att det skulle störa honom. Jag slet av mig manteln för att lägga över hans ögon men då hörde jag ett mullrande bakom mig.

Kristalltjuren hade växt till avsevärd storlek och kom nu farande i full galopp. Jag hann med nöd och näppe kasta mig av innan de smällde ihop. Ebaring blev demonmos. Hans blod är frätande så jag får nog skaffa en ny mantel. Däremot la vi beslag på hans klor. Kristalltjuren krympte ihop till sin tidigare storlek och gick in i den porten som Ebaring vaktade. Vi gick efter och porten slöt sig bakom oss. Efter en mörk passage klev vi ut på en gräsbevuxen sluttning under en stjärnklar himmel. Porten försvann bakom oss när vi alla var ute. Det var mörkt, ett stilla hav sågs en bit bort samt en gammal borg. Jag och Giovanni studerade himlen och insåg att det är Altors himmel! Navigationsberäkningar tydde på att vi var i Trakorien, strax öster om Palamux. Det, den kompakta stillheten och mörkret kan bara innebära en sak, vi är på Stegos! Medan vi stirrade på himlen krympte Kristalltjuren ihop till ett stort kristallägg och soldater kommer upp för sluttningen.


CC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar