Om räddningsaktionen i svavelträsket

Jag tyckte nu att det var hög tid att slutföra det jag kommit för, leverera till Höken och få mitt lösenord. Eller ja, leveransen var ju gjord men jag måste få tag i Höken som dessvärre var slav i svavelträsket. Jag upplyste mina reskamrater om detta och upprepade mitt erbjudande om att jag skall bistå dem som hjälper mig i deras egna ärenden.

Jag mötte Guster Svartskäckta och bestämde att han och hans män skulle skaffa material till en flotte och möta oss vid träskkanten. Vi andra skaffade oss lite kläder som liknar dem slavdrivarna använder. Guster berättade att slavdrivarna åker på flottar och vaktar mindre grupper av slavar så planen var helt enkelt att låtsas vara slavdrivare.

Jag, Valentino och en av Gusters mannar gav oss således ut i träskets dimmor för att leta upp Höken, eller Guzier da Ollach som han egentligen heter. Vi hade tur och marjurern vi hade med oss fick tidigt syn på Höken i en grupp slavar som bevakades av två slavdrivare på en flotte. Vi låtsades vara slavdrivare och terroriserade Höken vilket både roade och lurade de korkade slavdrivarna. Vi drev Höken allt längre bort tills vi var utom synhåll i dimman men då anade slavdrivarna oråd och började hojta så vi bad Höken gå tillbaka.

Vi var lite modstulna över att ha varit så nära men inte lyckas. Då erbjöd sig marjurern att smyga in och ta Hökens plats, då skulle de nog inte märka en på ett tag att någon fattades. Sagt och gjort, han smög in och tog Hökens plats och Höken följde med oss. När vi kommit tillbaka till stranden gjorde vi sönder flotten och Berlindus la en besvärjelse på oss som tillfälligt gjorde oss doftlösa för att försvåra spårning. Därefter gick vi till båten och seglade ut mot Trovlik.

Höken var fortfarande zombindrogad och inte kontaktbar utom för enklare instruktioner. Men när drogen började gå ur kroppen mådde han allt sämre och blev oregerlig och våldsam och uppjagad. Berlindus fruktade att hans gamla sargade kropp inte skulle tåla dessa besvär men han kunde lugna honom med hypnos och en lugnande drog som Masur kokade ihop. Så småningom kom han till sans och Guster kunde berätta vad som skett och presentera mig. Jag sade mitt lösenord; Svavelvinter, och fick som svar; Marjuras Gryning. Så var jag alltså äntligen skuldfri till Jex Passer! Dock är Höken fortfarande skyldig oss 20 guldmynt för leveransen.


Cracius Carnassos

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar