Om vår färd till Jungfrutopparna

Vi lämnade av Höken och Guster Svartskäckta i närheten av Trovlik och seglade sedan till just Trovlik i hopp om goda affärer. Då sa Valentino att när han och Jorim suttit instängda i gruvan så hade Jorim berättat att han hört att det skulle finnas en stor skatt i ett gravkummel som tillhört en storman vid Jungfrutopparna på Marjura.

Vi hörde oss för i Trovlik och jungfrutopparna är två runda bergstoppar som ligger i det bergiga området på andra sidan Trovlikviken, och mycket riktigt ska där ha levt en mycket rik och ond storman, men nu är området fullt av svartfolksstammar.
Detta lät vi dock inte skrämma oss utan vi satte segel över viken och fann resterna av en gammal hamn en bit från Jungrutopparna där vi la till.
Vi såg några ynkliga orcher kila iväg in i skogen men brydde oss inte så mycket om det.

När vi kommit igenom skogen började vi marchera i öppen sluttande teräng som bar uppåt mot bergsområdet. Efter ett tag fick vi syn på orcher och nu var de betydligt fler! Säkert ett 30-tal och de hade fördelen av att vara högre upp än oss. Vi fattade posto bakom några stenbumlingar och inväntade attacken. De hade tre stycken stora vargbestar och dessa nådde fram först. Vrax sänkte den första med en magisk explotion och Valentino dräpte den andra med en synnerligen välriktad pil mellan ögonen. Den tredje for emot mig där jag och Berlindus stod bakom en stenbumling. Den högg mot mig men jag gled undan och sedan vände den plötsligt om och anföll orcherna. Den bet ihjäl åtskilliga innan de lyckades döda den. Berlindus förklarade efteråt att han använt sin animism för att ta kontroll över djuret.

Därpå svärmade orcherna över oss! De var inte så duktiga men de var många. Jag försökte dra åt mig deras uppmärksamhet för att skydda Berlindus. Detta lyckades väl och många gick på mig, vilket de bittert fick ångra. Vid den andra stenbumlingen stred Valentino, Cracius och Giovanni mot flertalet orcher och lite längre bak stod Vrax och kastade besvärjelser och Masur och sköt med sitt armborst.
Medan vi andra hade fullt upp lyckades tyvärr en orch nå fram till Vrax och såra honom svårt. Orchen rusade sedan vidare mot Masur som tog till flykten. Dock var orchen snabbare och hann upp Masur som drog sin dolk. Orchen slog först men Masur duckade undan och satte sedan sin dolk rakt i strupen på den snopna, och mycket snart döda, orchen. Jag hade knappt själv trott att det var sant om inte Cracius som bevittnade det hela intygat att det var så det gick till.

Flodvågen av argsinta orcher började avta men vi besköts nu kraftigt av några som stod kvar en bit upp med pilbågar. Jag själv träffades av en som tog rätt illa. Då såg jag hur någon liten figur sprang in i orcherhopen. Han var mindre än orcherna men for in som en virvelvind av blankt stål, rask ackompanjerat av rött blod som sprutade åt alla håll. Merparten av orcherna var snart döda och några ynkliga stackare tog till flykten. Det visade sig vara en dvärg från Beth Rasur vid namn Eredrim som var ute på svartfolksjakt på egen hand. Vi hyllade hans mod och stridbarhet och berättade om vårt ärende och erbjöd honom att slå följe med oss vilket han accepterade.


Leonidas de Uriel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar